OOI

Competentie:

Ondernemen, organiseren en innoveren (OOI)

 

Zelfanalyse m.b.t voorkennis/vaardigheden:

Zoals behandeld in de andere competenties sta ik vast op het opkrikken en bevorderen van mijn vaardigheden, houding en kennis. Uiteindelijk wil ik mij zodanig ontwikkelen om als voedingsexpert in de topsport en bij onder andere het Nederlands Olympisch Comité actief te zijn. Hoe werk ik hiernaartoe? Wat moet ik hiervoor wegleggen en wat is op welk moment (al) haalbaar?

 

Leerdoel éénIk breng mijn capaciteiten m.b.t. tijdsmanagement in kaart en ontwikkel mij naar een georganiseerde werkstijl.

 

Wat versta ik achter: (de criteria voor mijn DoD)

Georganiseerd:

-       Eigen deadlines stellen en deze niet overschrijden

o   Een haalbare agenda opstellen per project en deze te volgen

-       Focus leggen op hoofdzaken, en bijzaken hiervan weten te onderscheiden

-       Stapsgewijs denk- en uitwerkprocessen hanteren

-       (Studie)materiaal logischerwijs ordenen

 

Hoe wil ik dit doen?

Stap 1. Opzetten van een grove maar overkoepelende studieplanning met betrekking tot:

  • De aan te snijden competenties van niveau 1
  • Keuze van modules in niveau 2
  • De start van mijn afstudeerfase

 

Om tijdsmanagement duidelijk in kaart te brengen hanteer ik een agenda waarin ik zie wat wel en niet gedaan is. Het markeren van behaalde acties helpt mij voldoening en kracht op te bouwen en laat concreet zien wat er gedaan is en nog op de planning staat.

 

Stap 2. Gebruikmaken van hulpbronnen als:

  • Productiviteitstips en tijdsmanagement voor dummies (Arjan Broere & Dirk Zeller)
  • Persoonlijkheidstesten ten aanzien van ondernemerschap

Stap 3. Benaderen van Coaches, Buddy en medestudenten

  • Waarvan ik tops en tips kan gebruiken als:
    • Vanuit overzicht, doelen, meerdere perspectieven en mogelijkheden een haalbaar plan opstellen.
      • Hun feedback als opbouwende feedback meenemen om steeds gerichter naar mijn doel te werken

 

Eindstap: Mijn uiteindelijke doel met tijdsmanagement is het hebben van verschillende methodieken voor de organisatie van mijn projecten en kan de keuzes voor deze methodieken onderbouwen.

 

Leerdoel twee: Ik zet mijn meegenomen enthousiasme en optimisme *juist in om anderen tot initiatief en motivatie te leiden.

 

Onder juist inzetten versta ik:

·       Aanmoedigend handelen zonder hier in door te slaan

·       Optimisme inbrengen en tegelijkertijd (aankomende) situaties trouw aan de werkelijkheid in te schatten

 

Hoe denk ik dit te gaan doen?

Stap 1. Naar aanleiding van portfolio beoordeling over mijn strategieplan voor competentie OPG blok 1.1 ga ik reflecteren voor het actie ondernemen. Dit om in staat te zijn deze situaties te zien zoals ze zijn.

  • Vragen stellen als:
  1. Hoe zie ik deze situatie/project?
  2. Is er ook een ander perspectief, zo ja, op welke manier is dat toepasbaar?
  3. Welk ander perspectief zou bij een ander op kunnen komen? (Op welke manier vraag ik hiernaar?)
  4. Deze combineer ik en ik kijk wat voor beeld hieruit volgt

Door eerst naar mijn gedrag te kijken zal ik beter instaat zijn vervolgens anderen tot motivatie en initiatief te leiden. De uitwerking hiervan van dit leerdoel wordt onder andere een180graden feedbackmodel ten aanzien van mijn houding en de invloed hiervan op ons werkproces.

 

Hieronder zijn de bewijsstukken te vinden:

Het leerplan heeft een zwakke aansluiting op de bewijsstukken. Deze bewustwording behandel ik in mijn reflectie.

Bewijsstuk 1

Bewijsstuk 2

Zelfreflectie

Maak jouw eigen website met JouwWeb