KO

Competentie:

Kennis verwerven en onderzoek doen (KO) V&Bedrijf

Zelfanalyse m.b.t voorkennis/vaardigheden voor Onderzoek doen:

In mijn vrijetijd maak ik lijstjes en/of tabelletjes en ‘onderzoek’ ik de huidige stand van zaken bij voor mij pertinente onderwerpen. Hierbij begin ik vrijwel altijd direct met schrijven/invullen/noteren, zonder enig eindbeeld. Hoe breng ik voorbedachte structuur in? Hoe ziet een onderzoek op hbo-niveau in elkaar en waar moet het aan voldoen?

 

Leerdoel (Onderzoek): Ik verken de wereld van beroepsonderzoek door, vanuit een zelf uitgevoerd praktijkonderzoek, resultaten te verwerken in het eindproduct voor opdrachtgever Avebe.

 

Actieplan/Op welke manier doe ik dit?

- Dit doe ik door in tweetal een doelgroepsanalyse uit te voeren voor ons productontwikkelingsproces. We zetten een enquête uit om onderzoek te doen naar de wensen en verwachtingen van onze doelgroep. Hiermee zullen we ons eindproduct kansrijk(er) maken.

- Gaandeweg het onderzoek neem ik de tijd om gemaakte keuzes bij het feedback verwerken te onderbouwen. Dit doe ik doormiddel van een grove onderzoekslogboek waarin ik voor de blokweken aankaart waaraan gewerkt is. De onderzoeksverslagen (incl. enquête) met verkregen feedback zijn gepresenteerd in bewijsstuk Praktijk onderzoek.

 

Mijn afsluiter wordt:

Een reflectie op dit blok wat betreft onderzoek doen en kennis verwerven. Zie zelfreflectie 

 

 

Zelfanalyse m.b.t voorkennis/vaardigheden voor Kennis verwerven:

Ik ben geïnteresseerd in sport. Specifiek genomen: sport met hoge explosiviteit, en dit het liefst beoefend in teamverband. Bij sport is herstel één van de puzzelstukjes voor optimale prestatie. Hierbij heeft voeding een interessant aandeel. Denk onder meer aan het herstel van vocht en elektrolytbalans in het lichaam. Voor het stuk kennis verwerven vraag ik mij af welke rol eiwitten spelen in het herstel en bevordering van de skeletspieren.

Deelvragen:

Kwantiteit en moment van inname

  • Hoeveel eiwit heeft zo een type sporter nodig per dag?
    • Hoe is dat te vertalen naar eetmomenten/maaltijden?
  • Waar kan opgelet worden qua timing van inname?

Kwaliteit

  • Waaruit moet het ingenomen eiwit bestaan om spiereiwitsynthese maximaal te stimuleren?
    • Wat, anders dan de aanwezige aminozuren, beïnvloed(en) de spiereiwitsynthese?

Leerdoel (Kennis verwerven) : Ik doe kennis op wat de optimale richtlijn is met betrekking tot eiwitinname bij teamsporters die aan topsport doen en pas deze kennis toe in vorm van een essay. 

 

Hoe ga ik te werk?

Etappe 1. Ik verzamel en selecteer (betrouwbare) informatie over het onderwerp, hier schrijf ik een artikel over.

Etappe 2. Om in te zien of ik inhoudelijke kennis heb opgebouwd die ik kan uitleggen, zet ik als toepassingsoefening mijn artikel voor bij de desbetreffende expert. Vervolgens vraag ik de expert om feedback op het kennisonderwerp. 

Voor het artikel en de feedback zie bewijsstuk kennis over eiwit

 

Hieronder zijn de bewijsstukken te vinden:

Kennis over eiwit

Praktijk onderzoek

Zelfreflectie