MH-Handeling (zorg)

Voeding & Zorg

Competentie: Methodisch Handelen (handeling)

Startpositie voorkennis/vaardigheden:

Mijn afstudeerstages (jan/feb en apr/mei 2021) van de studie Diététique in Frankrijk liep ik bij centra voor revalidatie. De eerste stage was bij een CVR voor geriatrie. Daar waren dementie en ondervoeding veel voorkomende ziektebeeld. De tweede stage was in een CVR voor obesitas (en comorbiditeiten). Hier op de Hanze kwam ik voor het eerst de gespreksvoeringsleer tegen. Zo ging dat niet in Frankrijk. Je schaduwde de diëtist(e) de eerste week bij stage en die zei vervolgens: ‘’Neem jij mijn plaats, ga maar uitproberen’’. Ik was dan nogal nerveus. Achteraf had ik de communicatie van de diëtist willen bestuderen (en oefenen). Zeker voor het toepassen in de praktijk. Deze periode is dat mogelijk. Ik ga namelijk alle stappen binnen het diëtistisch consult langs. Zo wil ik vaardig worden in het schriftelijk uitwerken van de casus, maar ook in de behandeling in de gespreksetting. Ik wil handelen als diëtist op een professionele manier en ik wil op juiste wijze de handelingscirkel voltooien door methodisch te werken.

 

Leerdoel 1. Ik stel een volledige dieetbehandeling op die past bij de behoeftes en het ziektebeeld van 3 casussen of patiënten bij CVR locatie Beatrixoord

Leerdoel 2. Ik voer het gesprek met de cliënt op bondige en gestructureerde wijze

Leerdoel 3. Ik verantwoord mijn keuzes en weet deze te beargumenteren

 

Hoe pak ik dat aan?

Verkennen van mogelijkheden en hulpbronnen inzetten

  • Kick-off bij CVR locatie Beatrixoord Ma 25 feb.
  • De werkcolleges methodisch handelen
  • De werkcolleges gespreksvoering en het oefenen met (simulatie)cliënten
  • Aantekeningen retrospective vorig periode (zorg 1.3) en mijn zelfreflectie

Mijn methodisch handelen als diëtist (in opleiding

Stap 1. Op verkenning naar (alle) informatie rondom de patiënt en zijn/haar aandoening(en)

Stap 2. Inzoomen op het ziektebeeld in relatie met voeding- en leefstijlfactoren

Stap 3. Deskundig oordeel van de diëtist opstellen met aandacht voor verbanden tussen oorzaken-gevolgen.

Stap 4. De dieetbehandelingsdoelen opstellen met werkafspraken (in overleg met de patiënt)

Stap 5. Passend dieetbehandelingsadvies vormgeven (voorbeelddagmenu, workshop [THEMA], informatiefolder, enzovoort)

 

Voor bewijsstukken zie onderstaande bestanden

Schriftelijke uitwerking

Gespreksvoering

Zelfreflectie