KvOd

Competentie: Kennis verwerven & onderzoek doen

 

Onderdeel: Kennis verwerven

Startpositie voorkennis/vaardigheden:

In het kader van het thema vetten (vorige periode op niveau 1) was mijn doel om een geheugensteuntje te maken over hart- en vaatziekten. Dit deed ik in de vorm van een infographic. Ik kreeg al snel passie voor het project. Schriftelijk (maar ook mondeling) verslag kan bij mij wollig uitpakken, dat realiseer ik mij. Zeker als het gaat om kennis elementen. Tijdens dat project wilde ik weten wat de type hart- en vaatziekten die er zijn. Na het vinden van die typen kon ik het niet laten om te weten wat de pathofysiologische werking is bij het ziektebeeld. Vervolgens, wat is dan de directe oorzaak van ontstaan van het ziektebeeld? En welke risicofactoren werken hierop in? Én is het vervolgens mogelijk die risicofactoren te minimaliseren om de kans op het ziektebeeld te ontdoen? Ik wilde alles weten. Ik had geen prioriteiten gesteld en schreef pagina’s vol. Er is zoveel te vinden. Het ging compleet mis. Bij reflectie in de laatste blokweek leerde ik dat na het analyseren van de breedte van mijn kennis (de kennistoets) het niet de bedoeling was om alle gaten te vullen. De essentie van kennis verwerven zit in het uitpikken van 1 specifiek en haalbaar onderwerp. Dit geef ik vorm, pas ik toe en kan ik uitleggen aan een ander. Zo weet ik direct of ik het zelf begrepen heb. Alle onderwerpen meenemen die ik eerst niet wist is ook eigenlijk helemaal niet zo’n slim idee. Deze keer ga ik uitgebreid tijd besteden aan WAT wil ik onderzoeken? WAT is waardevol en essentieel? WAT kan daarbuiten gelaten worden? En de WANNEER is het genoeg?

Leerdoel 1. Ik verdiep mij in wat de GLI+ uniek maakt (t.a.v. de GLI) en verbreed mijn kennis over de werkzame elementen van de GLI+

Leerdoel 2. Ik scheid hoofd- en bijzaken en werk tot een bondig maar krachtige kennistoepassing

Hoe ga ik dit aanpakken?

  1. Orientatiegesprek
    1. Wat kom ik te weten door ervaring van anderen (studenten)
    2. Welke meerwaarde kan ik aan hen bieden met mijn project?
  2. Afbakenen van het project
    1. Wat is waardevol en essentieel, wat kan daarbuiten gelaten worden en wanneer is het genoeg?
  3. De verworven kennis ga ik toepassen. Uit deze 2 projecten (Kv en Od) wil ik namelijk een solide aanbeveling maken wat betreft het praktijkgericht handelen van de diëtist. De aanbeveling betreft de 'beste' behandel methode voor het welbevinden van obesitaspatiënten. (zie onderdeel onderzoek voor toelichting)

Onderdeel: Onderzoek doen (zorg)

Startpositie voorkennis/vaardigheden:

Afgelopen periode deed ik, parallel aan een vitaliteitsvraagstuk, een zorgvraagstuk op niveau 1. Hierbij heb ik literatuuronderzoek verricht in tweetal. Dit ging niet vlekkeloos. Binnen de PICO-vraagstelling miste de controlegroep wat directe consequenties bleek te hebben op het verslag. Zo werd in de discussie duidelijk dat de resultaten niet representatief waren. Ruimte voor verbetering dus. Deze periode doe ik onderzoek alleen. Helaas komt hier geen samenwerking te pas, waar ik veel energie uithaal. Dit neemt niet weg dat ik mijzelf heb laten zien dat ik wel gedegen onderzoek kan uitvoeren. Bij dit vervolgonderzoek neem ik mijn enthousiasme mee en raadpleeg ik mijn omgeving voor een reality-check. Er zijn werkcolleges onderzoek voor mij als student. Ideale kans om peers en experts met mij mee te laten kijken. Hier kan ik worden bijgestuurd waar nodig. Ontwikkeling doe ik samen, en samen werk ik het liefst!

 

Leerdoel 1. Ik voer literatuuronderzoek uit naar het effect van multidisciplinaire behandeling op het welbevinden van patiënten met obesitas

Leerdoel 2. Ik weet resultaten juist te interpreteren en formuleer een solide eindoordeel

 

Hoe ga ik onderzoek doen?

Stap 1. Verkennen van mogelijkheden en hulpbronnen inzetten

  • Kick-off Ma 25 april
  • Q&A generieke competentie KvOd
  • Aantekeningen retrospective en zelfreflectie onderzoek doen 1.3 zorg

Stap 2. Informatielogboek raadplegen

Stap 3. Aanleiding en relevantie formuleren in de inleiding

Stap 4. Methode beschrijven en actieplan opstellen

Onderzoeksopzet + logboek feedbackmoment woe 18 mei

Stap 5. Aanpassingen maken

Stap 6. Actieplan uitvoeren (onderzoek doen naar de literatuur)

Stap 7. Data verzamelen en verwerken

Stap 8. Conclusie & discussie

Inleveren onderzoeksverslag feedbackmoment woe 22 juni

 

Voor bewijsstukken zie onderstaande bestanden

Kennis verwerven

Onderzoek doen

Reflectie

Infographic (Kv)

Maak jouw eigen website met JouwWeb