MH VV
Voeding & Vitaliteit
Competentie: Methodisch Handelen Vitaliteit
Startpositie voorkennis/vaardigheden:
Ik ben niet bekend met Jong Leren Eten, noch de Food Challenge. Daarentegen ben ik in actie gekomen voor het ‘voedselvaardig’ maken van kinderen (4-10 jaar) bij een afstudeerstage (mei 2021). Met een diëtiste van het therapiecentrum zijn wij één ochtend bij een kinderopvang geweest. We lieten de kinderen geblinddoekt voelen aan verschillende fruit en groentes. Deze interventie had als doel om fruit en groente met een ander zintuig te ontdekken dan gebruikelijk (slechts voelen en palperen). De spelvorm van de interventie zou positieve associatie met fruit en groenten creëren bij de kinderen. Dit zou vervolgens leiden tot meer consumptie en dus gezondheidswinst. Ik heb geen resultaten van die interventie. Hoe stel ik een interventie op waar ik onderzocht heb dat het aansluit op de doelgroep en mijn uitkomsten kan meten?
Leerdoel 1. Ik maak een preventieve interventievoorstel dat aansluit op mijn doelgroep
Leerdoel 2. Ik verantwoord mijn keuzes en weet deze te beargumenteren
Hoe pak ik dat aan?
Stap 1. Verkennen van mogelijkheden en hulpbronnen inzetten
- Kick-off Ma 14 feb.
- Experturen op de dinsdag
- Aantekeningen retrospective vorig blok voor tips van vitaliteitgroepjes 1.2
Stap 2. Op verkenning naar de relevantie en de aanleiding naar het ‘voedselvaardig’ maken van jongeren (1e en 2e middelbare school)
Stap 3. Inzoomen op het ‘probleem’ (oorzaken): Hóé die jongeren bewustmaken van de *juiste dagelijkse keuzes voor voeding bij beweging? *gezond, duurzaam en volhoudbaar op de lange termijn
Peerfeedback op de analysefase (pre-release), -> vervolgens expertfeedbackmoment Zo 13 maart
Stap 4. Aanpassingen maken
Stap 5. Onze doelen voor de interventie opstellen: welke juiste keuzes voor voeding bij beweging willen we zien?
Stap 6. Actieplan opstellen om de jongeren te bereiken met onze boodschap
Vragenuur met opdracht gever: tussentijdse check of het actieplan aansluit op hun verwachtingen (en eisen)
Stap 7. Aanpassingen maken
Peerfeedback op interventievoorstel (pre-release), eindadvies vorm geven + presentatie opdrachtgever
Voor bewijsstukken zie bestanden onderaan
MH VZ
Competentie: Methodisch Handelen Zorg
Startpositie voorkennis/vaardigheden:
Het meerendeel van mijn acties bij de afstudeerstages (jan/feb en apr/mei 2021) was werk als diëtist in zorginstellingen. Zo hield ik intakes en consulten met voeding anamneses. Met het pluridisciplinaireteam begeleidden we patiënten tot het verbeteren van hun gezondheid. Mijn eerste eindconsult was met een patiënt met psychiatrische aandoeningen. Ik was nogal nerveus. Bij aanvang van het eindconsult vroeg de patiënt of de diëtiste de ruimte kon verlaten om alleen met de stagiaire (ik) te spreken. Het eindconsult bedroeg uiteindelijk 25 minuten waar ik de patiënt probeerde te wijzen op de essentiële punten van zijn advies en manieren om zijn gezondere reflexen te behouden. Achteraf zou ik graag beoordeeld zijn geweest op mijn handelen door de expert. Zij heeft helaas niks meegekregen en kon mij niet van feedback voorzien. Hoe formuleer ik een concreet voedingsadvies voor een psychiatrisch patiënt dat bij hem/haar past én hangen?
Leerdoel 1. Ik stel een volledige dieetbehandeling op die past bij de behoeftes van dhr X
Leerdoel 2. Ik verantwoord mijn keuzes en weet deze te beargumenteren
Hoe pak ik dat aan?
Stap 1. Verkennen van mogelijkheden en hulpbronnen inzetten
- Kick-off Ma 14 feb.
- Experturen op de dinsdag
- Aantekeningen retrospective vorig blok voor tips van zorggroepjes 1.2
Stap 2. Op verkenning naar de aanleiding van zijn aandoeningen (hypertensie, obstipatie)
Stap 3. Inzoomen op het ‘probleem’ (oorzaken): Ongezond voeding- en leefpatroon
Peerfeedback op de analysefase (pre-release), -> vervolgens expertfeedbackmoment Zo 13 maart
Stap 4. Aanpassingen maken
Stap 5. Onze doelen opstellen: bloeddruk binnen de normen, obstipatie behandelen, een gezondere voeding- en leefpatroon (juiste keuzes bij lopendbuffet) , aanmoedigen tot vaker zelf koken (recepten + energiearme tussendoortjes ontwikkelen)
Stap 6. Actieplan opstellen om dhr X te motiveren tot een gezondere leefstijl
Vragenuur met opdracht gever: tussentijdse check of het actieplan aansluit op hun verwachtingen (en eisen)
Stap 7. Aanpassingen maken
Peerfeedback op dieetbehandelingsadvies (pre-release), eindadvies vorm geven + presentatie opdrachtgever
Voor bewijsstukken zie bestanden onderaan
MH VZ
MH VV
Zelfreflectie
Dit bewijsstuk bevat veel bijlages. Om technische storingen te omzeilen blijkt weergave in Word gunstig. U kunt dus op de bovenstaande downloadknop klikken. Na het behandelen kunt u het bewijsstuk weer van uw PC verwijderen.
Dit bewijsstuk bevat veel bijlages. Om technische storingen te omzeilen blijkt weergave in Word gunstig. U kunt dus op de bovenstaande downloadknop klikken. Na het behandelen kunt u het bewijsstuk weer van uw PC verwijderen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb