CoM

Competentie: Communiceren op maat

Onderdeel: Schriftelijk

Startpositie voorkennis/vaardigheden:

Deze periode, die een aansluiting heeft met de praktijk (CVR Beatrixoord), legt de nadruk op interprofessioneel handelen. Parallel hieraan participeer ik deze periode in een interprofessional education (IPE) groep op niveau 1 én de interprofessional skills day op niveau 2. Communicatie tussen de zorgprofessionals (in opleiding) blijkt dus essentieel. Zoals aangegeven bij onderdeel kennis verwerven kan mijn schriftelijke communicatie wollig uitpakken. Ik wil dus bij twee competenties aandacht besteden aan concreet formuleren. Binnen de voedingswereld wordt als expert vakjargon gebruikt. Hoe communiceert men tussen de zorgprofessionals en wat is de essentie van het deskundig oordeel van de diëtist die men rapporteert en communiceert tussen deze professionals?

 

 

Leerdoel 1: Ik geef de essentie van de dieetbehandeling en diagnose op schriftelijke wijze vorm en test mijn communicatie bij mijn peers uit de interprofessional education (IPE) / ISD-groep

Leerdoel 2: Ik formuleer de uitwerking van CoM schriftelijk op korte, bondige en gestructureerde wijze

Leerdoel 3: Ik reflecteer op mijn communicatie binnen het interprofessionele team (domein van de voedingsprofessional) en kijk naar mijn communicatieontwikkeling van niveau 1 naar niveau 2

 

Hoe pak ik dat aan?

Etappe 1: Ik duik de theorie in over professionele communicatie als diëtist (codestijlen, classificatie en CMT-diëtetiek) én gespreksvoering in een interprofessionele setting (ICF, Healthy Ageing model Jan Jaap Reinders)

Etappe 2: Ik pas mijn communicatie aan door balans te vinden in vakterminologie en ik maak een opzet van mijn product

Etappe 3: Ik test mijn product uit bij mijn peers en vraag daar feedback op

Etappe 4: Ik licht toe in hoeverre ik vind dat het voldoet aan de aanpassing met de doelgroep

Laatste etappe: Ik reflecteer op mijn communicatie als diëtist in opleiding (zie ook groepscommunicatie in reflectie MH).

 

Voor bewijsstukken zie onderstaande bestanden

Schriftelijke uitwerking

Reflectie