CoM
Competentie: Communiceren op maat
Zelfanalyse m.b.t voorkennis/vaardigheden:
Over de afgelopen 3 jaar heb ik meerdere kansen gehad om voor een groep te spreken en individuele consulten te handelen. Naar mijn beleving gingen deze vaker goed, maar ook enkele keren totaal niet als gewenst. Daarentegen kreeg ik altijd positieve toejuichingen zonder al te veel toelichting.
Ik zou daarom graag duidelijk in kaart willen brengen hoe, en op welke toon, ik informatie overbreng naar verschillende doelgroepen om mij heen.
Mijn leerdoel luidt dus: Ik breng informatie kort, bondig en gestructureerd over.
Wat versta ik achter kort, bondig en gestructureerd: (de criteria voor mijn Defenition of Done (DoD))
- Positieve nadruk hebben
- Dicht bij jezelf/de groep houden
- Voorbeelden uit de praktijk gebruiken
- Terminologie gebruiken die goed te begrijpen is
- 1 onderwerp behandelen en die stapsgewijs uitleggen
Voor de competentie, communiceren op maat, ga ik graag aan t werk met onderdeel Bewustwording communicatie + spreekvaardigheden van de leeruitkomst.
Wat ga ik doen?
- Een beginners onderwerp aansnijden die van belang is bij de prestatie van een diëtistisch consult.
- Door middel van: Kort maar krachtige uitleg, passend in een vervolgconsult in de praktijk (+/- 3-5 minuten)
Stap 1:
- Consultonderwerp/thema kiezen:
- Wat is er van belang en passend bij niveau 1 studeren bij V&D?
- Schatting van PAL-waardes m.b.v. een 24-uursmodel.
- Wat is er van belang en passend bij niveau 1 studeren bij V&D?
Stap 2:
- Voordragen aan mijn CoL:
- Als openingsproblematiek: In de tabel die wij hebben gebruikt voor vraagstuk V&Zorg zien wij bij PAL-waarde 2.0-2.4 «veel inspanning in werk en vrije tijd» staan. Wat betekent dit, en hoe maken we dit concreet?
- Medestudent gebruiken als voorbeeld dag persoon en zijn PAL-waarde schatten m.b.v. een 24uursmodel.
- Dit wordt interactief voorgedragen aan de CoL op Maandag 25/10/21 en opgenomen
Stap 3: Procesevaluatie
- 1. Terugkoppeling op de samenwerking (zie Zelfreflectie samenwerken S&N)
- 2. Reflectieformulier opstellen voor 6 scrummasters en de aanwezige coach (180 Feedback)
- Met enkele openvragen: Wat maakt ‘t dat het (niet) kort, bondig en gestructureerd overkomt?
- 3. Zelfobservatie en auto-evaluatie van mijn presentatie uitwerken door eigen opname te bestuderen.
Stap 4: Eindreflectie uitwerken om terug te kijken op het leerdoel als geheel
Hieronder zijn de bewijsstukken te vinden:
Maak jouw eigen website met JouwWeb