CoM/mondeling
Voeding & Vitaliteit
Competentie: Communiceren op maat mondeling
Startpositie voorkennis/vaardigheden:
Wat betreft mijn eerste leerdoel doe ik naast 1-op-1 coaching bij Voedingconditie ook groepssessies. Hier ben ik bekend mee door oude stages van de studie in Frankrijk. Dit was toen bij een centrum gericht op verstoord eetgedrag en eetstoornissen waarbij cliënten 3 weken intern opgenomen werden. De groepen bestonden uit 7 tot 10 cliënten. Hier deed ik sessies met thema's maaltijd -planning, -bereiding en -volwaardigheid en portiegrootte. Die setting was echter heel specifiek: Ik schaduwde de eerste week de expert en kon hierdoor een volledige sessie (bijna) identiek herproduceren. Nu is de setting anders: ik bedenk de groepssessies zelf. Mijn grootste uitdaging ligt vooral bij het houden van de regie aangezien ik er (hoogstwaarschijnlijk) alleen voor sta, zonder expert als back-up.
In de omgeving met de adolescenten op de TalentNED Academy herken ik van mijzelf dat ik de tendens heb om met ze te 'blenden', ofwel één van hen te worden. Wat hier bij de sporters kan gebeuren is: ‘’Ja, die Djaro is een relaxte gast'', terwijl ik mij wil positioneren als professional. Dat is voor de effectiviteit van mijn interventie ook van belang. Ik wil impact hebben op de doelgroep met mijn project. Dit wil ik doen door de communicatie aan te sluiten op mijn groep en een begeleider-atleet relatie te bouwen (geen vriend-vriend).
Leerdoelen:
1. Ik ben in interactie met mijn groep (GLI-cliënten, 30-70j), tijdens een groepsbijeenkomst, maar ik houd de regie door te te durven af te kappen en mijn rol af te bakenen.
2. Ik kan de communicatie in mijn interventie laten aansluiten op de leefwereld van de adolescenten. En tegelijkertijd houd ik mijn professionele afstand.
Maak jouw eigen website met JouwWeb