MH-Handeling

Voeding & Zorg

Competentie: Methodisch Handelen (handeling)

Startpositie voorkennis/vaardigheden:

Vorig studiejaar begon ik op niveau 1. Daar was (bijna) dagelijkse begeleiding van de coaches en werd ons, bij het vraagstuk, de methode toegereikt. Ook in de laatste periode voor de zomer, waar ik chronische aandoeningen deed, was er een voor de hand liggende werkwijze. De module richtte zich vooral op (live)casuïstiek, dus werkten wij via de cirkel van het diëtistisch consult. Dit blok is anders. De uitdaging ligt ons om vraagstuk Martini Ziekenhuis op eigen methodische wijze te voltooien. Hoe pakken we dat aan, en wat voor een meerwaarde speel ik in dit MH-project?

 

Leerdoel 1: Het vraagstuk

1. Ik lever, een door intervention mapping ontwikkeld beroepsproduct(en), aan Martini Ziekenhuis op het moment van de presentatie aan de opdrachtgever (BW9)

 

Onderdeel 2: Mijn handelingen als diëtist

Startpositie voorkennis/vaardigheden:

Wat betreft leerdoel 2 heb ik tijdens mijn studie Diëtétique in Bordeaux (FR) twee van m’n afstudeerstages gelopen in de 2e en 3e lijn. Allereerst op een privé kliniek (jan/feb ’21) en vervolgens op een revalidatiecentrum (apr/mei ’21). Gedurende deze stages heb ik mijn praktijkvaardigheden als diëtist mogen testen. Hieronder vielen bijvoorbeeld intakegesprekken, groepstherapie en multidisciplinair patiëntoverleg. Ik kwam erachter dat ik dit erg leuk en uitdagend vond om te doen. Graag ontwikkel ik mij hierin verder.

 

Leerdoel 2: Ik kan bij SG een hulpverlenersgesprek zowel mondeling als schriftelijk uitwerken, en focus mij hierbij op de ontwikkelpunten afkomstig uit voorgaande blokken (zie bewijsstuk 2, bijlage 5)

 

Leerdoel 3: Ik laat op de ISD-dag (13/10) zien dat ik mij kan bewegen/gedragen als diëtist in opleiding in een interprofessioneel team.

*sidenote voor dat u begint aan mijn portfolio*

Ik ben mij ervan bewust dat ik door mijn eigen tijdsdruk er niet aan toe ben gekomen om te reflecteren op mijn reflectieverslagen. Normaal gesproken schrijf ik een reflectieverslag. Laat ik 'm een dag staan. En dan herschrijf ik mijn reflectie. Dit is nu niet gebeurt. De consequentie is dat sommige reflecties (te) uitgebreid zijn en sommige (te) summier. Daarnaast bevatten de bewijsstukken veel bijlages (vind ik). Ik heb moeite met hoofd- en bijzaken scheiden. Ik wil mijn leerroute inzichtelijk te maken. Want het eindproduct/verslag is niet ‘opeens’ tevoorschijn gekomen.

In de komende week zal ik met mijn mentor gaan kijken hoe ik mijn versnelproces in de studie kan gaan herzien. Ik wil meer kunnen genieten van de studie en kunnen verdiepen in mijn ontwikkelingspunten. In plaats van de race die ik nu maak om extra studiepunten binnen te harken.

 

Voor bewijsstukken zie onderstaande bestanden

Stuk 1 - Vraagstuk

Stuk 2 - Mijn handelingen als diëtist (in opleiding)

Stuk 3 - Zelfreflectie